dinsdag 8 juni 2010

Waar honger ik echt naar?

Waar honger ik echt naar?
(bron: Uit de ban van de eetbuien - Joanna Kortink)

Deze mooie oefening, die ook op de website van Joanna Kortink (www.artiva.nl) staat, is een oefening die je in staat stelt om te gaan onderzoeken, waar je werkelijk naar hongert.
Je herkent misschien wel het gevoel dat je steeds maar wilt eten, maar dat je niet vervuld raakt. Je blijft zoeken, en eten, want het onvervulde gevoel blijft.
Vaak heeft dit te maken met het feit dat je naar iets heel anders ‘hongert’. Je weet waarschijnlijk ook niet meer waar je werkelijk naar hongert. Wat nou je eigenlijke behoeftes, verlangens zijn. Met het afsluiten/wegeten van je gevoelens, zijn ook vaak je behoeftes/verlangen weggegeten/verdwenen.

Ook door de “natuurlijke” neiging (van mensen met eetproblemen) van het je steeds aanpassen aan je omgeving, is het moeilijk om dicht bij jezelf te blijven, wat wil IK nou eigenlijk?

Het steeds wegeten van je behoeftes is ook weer een reden om in de vicieuze cirkel van overeten terecht te komen. Want als je behoeftes steeds niet bevredigd worden - ga je vaak eten omdat je je onbevredigd voelt. Omdat er niet aan fundamentele behoeften van jou wordt voldaan. Zo ontstaan schuldgevoelens en schaamte, en weer overeten, etc.

WAAR HONGER IK ECHT NAAR?

Deze oefening/ zin vind ik altijd heel toepasselijk. Want je hongert ook echt ergens naar….
En je denkt dat je naar eten / chocolade/ snoep / chips hongert. Maar je hongert juist naar iets anders…en daar achter komen, waar je eigenlijk naar hongert, maakt dat je heel vaak een eetbui kan voorkomen. Want je kan aan je behoefte proberen te voldoen in plaats van je behoefte weg te eten, waardoor je je nog gefrustreerder voelt.

Ik heb een cliĆ«nte gevraagd of ik haar “waar honger ik naar?’ mocht delen op het blog. En dat vond ze goed. Dus met toestemming….een ingevulde “waar honger ik echt naar?” van een vrouw.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

WAAR HONGER IK ECHT NAAR?
Wanneer we geen fysieke honger hebben kunnen we onszelf bij elk moeilijk moment
eerst afvragen wat de reden is dat we willen eten. Dat kan met behulp van de volgende
vragen:
1. In welke situatie bevind ik me?
Ik heb net gegeten, zit aan tafel, achter de computer. Heb trek. Het is het eerste moment dat ik echt even zit, terwijl over 20 minuten de kinderen uit school komen.
2. Welke gedachten heb ik? Daag irrationele gedachten meteen uit!
Het ging zo goed vanochtend, ik heb net gegeten, waarom heb ik dan nog trek. Wat maakt dat ik honger? Waar honger ik naar? Ik begrijp niet waarom ik mij zo voel, terwijl de dag zo prima verloopt.
3. Wat voel ik?
Ik voel me rusteloos, maar ook positief. Heb een goed gevoel over vanochtend, maar wordt onzeker van het gevoel nu.
4. Wat is mijn werkelijke behoefte?
Ik denk dat ik behoefte heb aan rust, en dat het voelt alsof die 20 minuten (voordat de kinderen thuis komen) niet genoeg zijn om tot rust te komen.
5. Hoe kan ik die behoefte vervullen?
Door ook rust te nemen als de kinderen er zijn. Met een boek in het zonnetje zitten, is ook mogelijk na 3 uur J.
6. Hoe voel ik me dan?
Rustiger en weer happy. Zeker als ik niet heb toe hoeven geven aan een eetbui.
7. Wat is er over een jaar in positieve zin veranderd als ik nu mijn leven in eigen hand
neem?
Dan heb ik de regie in eigen hand…


PS het nu schrijven helpt! Ik zie de trek als een golf, zwelt aan, maar ook weer af. En hij is nu al aan het minderen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten