woensdag 25 januari 2012

Inzicht 2: Moeite hebben met autonomie, met op eigen benen staan, zelfstandigheid


Als jij eetproblemen hebt, zal je misschien wel inzicht 2 herkennen...
"mensen met eetproblemen hebben vaak moeite met autonomie, met op eigen benen staan".

Door middel van met eten bezig zijn, hopen wij/jij, vaak invloed te hebben op een stukje van het leven. Meestal hoor ik dat het mensen het gevoel van controle geeft...de 'regelgever' in hen, bepaalt feilloos wat er wel en niet gegeten mag worden. Ondertussen missen ze vaak het gevoel van baas te zijn over hun eigen leven, van het gevoel 'IK ben IK'. Maar ondertussen ben je wel baas over je eten, en dat lijkt een gevoel van controle te geven....Niets is minder waar. Ook dit houdt je in de eindeloze cirkel van schuldgevoel, falen, onzeker, etc.

Ik ben Ik
Jouw identiteit, het gevoel van Ik ben Ik, is iets wat in de puberteit, vorm krijgt. Het is niet voor niets dat juist vaak in de puberteit eetproblemen ontstaan...dan krijgen de meiden vaak het gevoel dat ze niet zichzelf kunnen/mogen/durven te zijn. En gaat de aangepaste versie van start...de aangepaste versie die vaak tot laat in de 30/40/50 jaar actief blijft.

Een cadeau
Ik beschouw eetproblemen daarom ook vaak als een cadeau: je hebt hier zoveel last van, dat je wel aan jezelf gaat werken, en hulp gaat zoeken. En dan kan het proces eronder in werking gaan. Het proces van 'worden wie je werkelijk bent'.

Vanuit jouw autoriteit leven
Niet een "aangepaste versie" - maar iemand die vanuit haar autoriteit/haar kracht leeft, die zich niet door anderen autoriteiten de wet laat voorlezen. Die autoriteiten zijn meestal gewoon jouw eigen saboteurs, je ouders, kinderen, buren, vrienden...en heeft alles met JOU te maken, en niet met de anderen.
Want wat is het spannend om de mooiste versie van jezelf te gaan leven, en te ervaren dat je werkelijk VRIJ bent...echt vrij om te zijn en te doen wat bij jou past! Vier het leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten