maandag 16 januari 2012

Inzicht 1: ik eet om niet te hoeven voelen...


Eten helpt goed om je aandacht op wat anders te richten, en om even
niet te hoeven voelen. Vaak hoor ik dat mensen al van jongsaf aan bezig zijn met eten: het bezig zijn met eten is als het ware een overlevingsmechanisme waarmee onaangename gevoelens verdreven kunnen worden. Denk je…..
Want niets is minder waar: de gevoelens komen – net als een strandbal die je onder water probeert te duwen – steeds in vermomde vorm omhoog. Dan ook nog gecombineerd met allerlei rotgevoelens omdat je jezelf zwak vindt,en het weer niet is gelukt om je aan je ‘dieet’ (of juist meer te eten) te houden. Deze boosheid zorgt weer voor extra verzwakking van Je Ware Ik, en zo is de eindeloos cirkel van zelfverwijt en sabotage geboren…

Het mooie is, zodra mensen dit in gaan zien, en ze hun gevoelens durven toe te laten…er al heel veel veranderd..Niet dat het dan perse makkelijk is, want je zal ook allerlei oud zeer tegenkomen. En daar kunnen hele pijnlijke gevoelens van machteloosheid, afhankelijkheid, eenzaamheid, waardeloosheid bij zitten. Ik noem het wel eens de ‘zwarte wolk’ - je zit als het ware in een zwarte wolk van deze gevoelens, waarbij je allerlei bewijzen vindt dat je ook wordt afgewezen, dat je stom bent, en ook nog eens waardeloos etc. Het is essentieel om te leren met een afstandje naar jezelf te leren kijken, zonder oordeel, maar met medeogen. Zelf vond ik het erg fijn om mijn verleden, en mezelf te begrijpen, waar komen mijn patronen en pijnen vandaan. Dit heeft mij erg geholpen om de krachtige, en tegelijkertijd kwetsbare persoon te worden, die ik nu ben. Vol levenslust, inspiratie, plezier en creativiteit.

Oude overtuigingen zoals:
Ik ben waardeloos, ik word afgewezen, ik ben afhankelijk, ik hoor er niet bij, zijn langzaam veranderd in:
Ik ben wezenlijk goed
Ik word ontvangen
Ik ben onafhankelijk, ik ben vrij, en de wereld is vol mogelijkheden
Mensen gaan graag met mij om

Belangrijk daarbij is dat het ‘embodied’ wordt, dat deze gevoelens, en veranderde overtuigingen ook echt VOELBAAR voor je zijn. Niet dat het iets is wat je met je hoofd weet, maar nee - het is voelbaar, en je kan het oproepen, of later mee in contact komen.
(Bio) danza, masseren, dansen, yoga, meditatie, aanraking zijn allemaal dingen die je daarbij kunnen helpen…en natuurlijk een warme vriendenkring en eventueel een goede therapeut.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten