zaterdag 22 januari 2011

Grenzen stellen

Vind jij het ook moeilijk om grenzen te stellen?
Grenzen stellen speelt eigenlijk een grote rol in ons leven.

Anja: “ik ben geneigd om altijd maar voor iedereen klaar te staan. Het voelt alsof ik een heel groot hart heb, alleen heb ik daardoor weinig energie voor mezelf over”

Grenzen stellen heeft in mijn ogen veel te maken met eigenliefde. Wat haal je binnen en wat moet buiten blijven? Waar schiet je tekort in de bescherming van jezelf, je leven, je tijd? Maakt de uitspraak 'ik heb hier nu geen tijd voor, ik moet eerst mezelf verzorgen' deel uit van je vocabulaire?
Misschien voel je je aan de kant gezet door anderen. Voel je jezelf uit het lood geslagen omdat men alsmaar wil dat je geeft, tot er niets voor jezelf overblijft?

Je zal merken dat je je heelheid voedt door het vaststellen van de grenzen van je persoonlijke ruimte. Het stellen van duidelijke grenzen is een daad van eigenliefde. Als je geen grenzen hebt, sein je naar anderen dat je geen beperkingen kent en navenant behandeld wilt worden.
Maar iedereen heeft limieten, we hebben allemaal onze kwetsbare plekjes, plekjes waar we voorzichtig mee moeten omgaan. Deze grenzen zijn van levensbelang zijn omdat ze anderen laten weten wie je bent en waar je staat.

Vaak hebben we geleerd als kind dat we aan anderen moeten denken, en dat het egoïstisch is om aan je zelf te denken. Ik vraag je dat eens te onderzoeken aan de hand van de vier vragen van Byron Katie. Laat je verrassen, en kijk eens wat jij gelooft?
Bijvoorbeeld: ik moet eerst aan een ander denken, ze moeten het wel eens zijn met wat ik doe, ze vinden me niet aardig als ik Nee zeg.

Bedenk dat elke verandering met kleine, liefdevolle stapjes gaat…wat is NU vandaag jouw eerste stapje op weg naar beter grenzen kunnen stellen….leuk als je dat eens mailt…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten