maandag 24 mei 2010

Wanneer heb je een eetprobleem?

Wanneer heb je een eetprobleem?

Mensen weten niet altijd van zichzelf dat ze een eetprobleem hebben, vaak ervaren ze wel dat ze een gewichtsprobleem hebben. In de zin dat ze steeds met hun gewicht bezig zijn; en dat ze hun humeur laten bepalen door de weegschaal.
Je hebt geen eetprobleem,als je af en toe eens snackt, en teveel eet.
Eetproblemen gaan eigenlijk altijd gepaard met een laag zelf- en lichaamsbeeld.
Je eetproblemen zijn de baas over jou. Je zit erin gevangen. En je voelt je machteloos om er iets aan te doen. Vaak is het ook iets wat je stiekum doet, en wat niemand mag weten.

Hieronder heb ik enkele vragen opgesteld, die je aan jezelf kan vragen:
(hoe meer je er met Ja hebt beantwoord, hoe groter de kans dat je met een eetprobleem te maken hebt)
* Ik ben de hele dag door met eten bezig
* Ik ga snoepen als ik me rot, eenzaam of verveelt voel
* Ik wil meteen eten als ik eten zie
* Ik heb al sinds jaar en dag een schommelend gewicht
* Ik voel mij heel onzeker over hoe ik eruit zie
* Ik ben een onzeker iemand
* Ik voel mij machteloos over mijn omgang met eten
* Ik ben erg kritisch over mezelf en mijn omgeving
* Ik eet vaak stiekum

Als je vaak Ja hebt ingevuld, aarzel dan niet om hulp in te schakelen.
Het is zoveel makkelijker om het samen met iemand aan te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten