maandag 24 mei 2010

Een gevoel van LEEGTE....

Leegte
Mensen met eetproblemen voelen zich vaak leeg van binnen. Leeg, eenzaam, steeds een tekort voelen, bang om te kort te komen….dit zijn vaak woorden die ik hoor in de praktijk.
Deze leegte is vaak al jong ontstaan. Cliënten herinneren zich dit gevoel meestal al van kinds af aan.
Ze hebben zich vaak niet begrepen gevoeld door hun omgeving/opvoeders.
Anderzijds is deze leegte meestal ook ontstaan door een karakter en/of bepaalde omstandigheden. Meestal zijn deze kinderen zich heel erg gaan aanpassen aan de buitenwereld. Het is vaak een combinatie van factoren waardoor ze het gevoel hebben zichzelf verloren te zijn.* (zie ook “ik weet eigenlijk helemaal niet wie ik ben“…) - en er dus ook een diep gevoel van leegte ontstaat binnen in.

Het tegenovergestelde van leegte is Vol zijn - Gevuld zijn - overvloed voelen/zijn. Eigenlijk gevuld zijn met jezelf, met je wezen, dat je je goed voelt om wie je bent en dat betekent dat je zowel je positieve als negatieve kanten accepteert. Mijn ervaring is dat als mensen zich meer gevuld/vol met zichzelf voelen, ze zich dan niet meer zo leeg voelen.
En dan….hoor ik mensen ook ineens zeggen: ik heb veel minder behoefte aan eten.
Ja, want het eten is vaak begonnen om ook dit gevoel van leegte te dempen. Om die hele pijnlijke gevoelens van leegte als kind te hoeven ervaren. Om niet de pijn te hoeven voelen van je weer te moeten aanpassen.

Het bijzondere is nu, dat als je aan de problemen onder de eetproblemen werkt, bijvoorbeeld dit leegte gevoel - dan verandert langzaam aan dit tekort/leegte gevoel, en ook je neiging om je steeds vol de proppen, want je wordt gevulder met jeZelf. Je wezen wordt gevuld. Het zijn als het ware communicerende vaten.

Hoe dan?
Hoe dit proces werkt is heel verschillend. De overeenkomst is wel dat er meer zelfvertrouwen, meer een goed-zijn gevoel ontstaat bij diegene die bezig is met dit proces. De één krijgt dat door meer complimentjes te vragen en te ontvangen, door zijn lichaam liefdevol in te gaan smeren, door zijn creativiteit te gebruiken, door zijn Ware ik, te leven. Je ware ik is sowieso gevuld! Vol - overvloedig, en heeft nergens een tekort aan.
Ook is het essentieel om vanuit je waarden, meer vanuit wat voor jouw zinvol is - te gaan leven. Werken aan zingeving is daarom een belangrijk onderdeel in het boek van Joanna Kortink; en daar werk ik ook heel bewust aan.
Waar ga jij van zin deren? Waar sta jij voor in vuur & vlam? Dat weer ontdekken, en daar ook uiting aan geven, en je creativiteit weer laten stromen, is een mooi onderdeel van het proces.
De reis naar meer meer gevuld zijn van binnenuit in plaats van het leegte gevoel met eten te willen dempen.

Haptotherapie is ook een hele mooie aanvulling om die gevuldheid ook echt in je lijf te gaan voelen. Mensen zeggen vaak: ‘ik weet wel dat ik de moeite waard ben’ - maar ik kan het niet voelen.” Dat is ook logisch. Deze basis ontbreekt vaak - omdat de jonge kinderen met eetproblemen niet affectief bevestigd zijn. D.w.z.: niet hebben gevoeld en ervaren dat ze goed zijn, zoals ze zijn. Dat ze daarvoor niets hoeven te doen - maar dat ze mogen zijn wie ze zijn.
Het bijzondere van haptotherapie is dat je dat basisgevoel van goed zijn, nog altijd kunt ontvangen…..hoe oud je ook bent.
Er zijn echter ook andere mogelijkheden, zoals hierboven beschreven.
In mijn beleving gaat het erom dat je je goed zijn gaat ervaren in plaats van het lege gevoel dat jij niet goed bent zoals je bent, of dat je daarvoor iets moet presteren.
En daarvoor zijn er vele wegen die naar Rome leiden.

Tip: vraag eens aan je omgeving of ze jou drie complimenten willen geven. En kijk of je deze ook echt kan ontvangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten