dinsdag 25 mei 2010

Ik weet helemaal niet wie ik ben

"Ik weet helemaal niet wie ik ben…" Misschien herken jij deze uitspraak?. De kans is groot dat als je veel last hebt van eetproblemen, je ook niet meer weet wie je nou precies bent. Al vanaf de 1e of 2e keer dat ik iemand zie vraag ik mensen contact te maken met hun Ware Ik - het stralende deel in hen, die een natuurlijke wijsheid heeft - dit geeft vaak al veel ruimte. Ze zijn echter zo gewend om te leven vanuit de innerlijke criticus - dat dat eigenlijk gewoner voelt - dan het leven vanuit liefde; van uit wie we werkelijk zijn. Het vergt moed, liefde & doorzettingsvermogen, en vooral verlangen om meer te leven vanuit wie je werkelijk bent - om dit ook meer te gaan leven.
Dat is het mooie - wat mij keer op keer duidelijk wordt - wij hebben allemaal dit stralende deel in ons. Niemand uitgezonderd. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat mensen daar geen contact mee kunnen maken..

Vaak hoor ik later in de begeleiding “Maar ik weet helemaal niet wie ik ben”.
En dat is ook niet zo gek - vaak hebben ze zich ook zo aangepast….gevoelens steeds weggestopt, behoeften ook heel ver weggestopt. Door steeds de aandacht op eten te hebben gericht, zijn ze ook heel ver van zichzelf verwijderd.
Eten is een overlevingsmechanisme om henzelf staande te houden.
De prijs die ze daarvoor betalen is inderdaad niet weten wie ze zijn.

Samen met mij, en hun omgeving kunnen cliënten weer tevoorschijn komen. Dat in hen naar boven halen, waarvan ze weten dit ben ik! Hier leef ik voor. Dit zijn mijn talenten - hier ben ik goed in. Dat wil zeggen dat ik ze daartoe ook moet uitnodigen, moet prikkelen, soms moet confronteren - Laat zien wie je bent!
Dat samen ontdekken - is een mooie reis.
Juist in het contact kan iemand te voor schijn komen, dat alleen doen is bijna niet te doen. En ook dat is iets wat ik bij de Haptotherapie zo heb geleerd en ervaren - je doet het samen. Je hebt soms iemand nodig om tevoorschijn te komen. En dat hebben wij allemaal; dat is juist zo fijn.

Vraag aan jezelf: waar in mijn leven kom ik te voor schijn, en waar draag ik nog allerlei maskers?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten