dinsdag 2 november 2010

Irrationele gedachten

Vorige week tijdens de cursus: “Je eetbuien de baas’ - werd mooi zichtbaar hoe we ons laten beheersen door gedachten die niet waar zijn.
Zo hadden twee vrouwen allebei de gedachte: ‘als ik eten afsla op een feestje, vind de gastvrouw dat niet leuk’.
Door deze gedachte aten ze allebei steevast meer op een feestje, dan ze eigenlijk wilden.
Deze gedachte was bij allebei zo sterk, dat ze de gedachten ook echt, voor 100% geloofden.
Ik vroeg hen die gedachte eens te onderzoeken, met behulp van een aantal vragen:

Is het waar? Vroeg ik. “Ja“, zei de ene, “Nee“, zei de andere.
Wat voel en doe jij als je deze gedachte geloofd?
Is deze gedachte ondersteunend bij jouw proces?
Wie zou je zijn zonder deze gedachte?

Al snel zag ik een glimlach doorbreken op het gezicht van de ene vrouw, de realisatie dat het helemaal niet klopt wat we denken, brengt vaak een glimlach op ons gezicht!
Al zit er maar 1 barstje in ons foutieve denken, dan kan je al niet meer met 100% zeggen dat iets waar is.
Mijn ervaring is dat we de hele dag door eigenlijk irreële, onware gedachten denken.
Steeds weer deze uitdagen, en je afvragen of het waar is, is essentieel in mijn beleving.
Op die manier leer je anders naar de wereld en jezelf kijken.
Je gaat inzien en ervaren dat heel veel van wat je denkt, gebaseerd is op oude gedachten, overtuigingen. Vaak zijn deze gedachten ook universeel, zo hebben we allemaal wel eens de gedachten: ‘ik ben niet de moeite waard’ of een variant daarvan.

Er zijn verschillende manieren om gedachten te onderzoeken. Byron Katie met haar 4 vragen, is een fijne manier. Ook heeft Joanna Kortink in haar boek Uit de ban van de eetbuien in H2 op p. een vragenlijst voor ons opgeschreven.

Enkele veel voorkomende gedachten die ik in de praktijk hoor:
Het gaat me nooit lukken
Dik (of dun) zijn past beter bij mij
Ik moet veranderen
Ik ben niet goed genoeg
Anderen zijn beter
Ik voldoe niet
Ik ben waardeloos

Welke gedachten zingt er vaak in jouw hoofd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten