dinsdag 14 september 2010

Heelheid

"Sweep away the dust from your heart
and look inside how beautiful you are"
Maya Mehibal-Heera

HEELHEID
Wat betekent nou dat eigenlijk? Ik ga als mens ervan uit dat wij allemaal HEEL en COMPLEET zijn.
Dit betekent dat ik alle dingen accepteer die in mij en jou aanwezig zijn. Mijn goede kanten, mijn minder goede kanten. Mijn zwarte kanten, mijn witte kanten. Dat lukt natuurlijk niet altijd, en ook dat is helemaal o.k. Als het wel lukt, is er een diep gevoel van vrede.

Mijns inziens is de heelheid weer ZIJN - de weg naar genezing uit eetproblemen. Totale aanvaarding, acceptatie van onszelf.
De weg naar Zelf Liefde.
Als we dit eenmaal in ons zelf gaan zien, gaan we dat in iedereen om ons heen zien, en dan worden we steeds liefdevoller en in staat om ons zelf te delen.

Misschien herken jij juist dat je alleen maar een hekel aan jezelf hebt, en steeds commentaar op alles wat je doet.
Dat klopt ook, vaak heb je als je eetproblemen hebt, zo’n sterke innerlijke criticus. Dat die wel 95% van je wezen uitmaakt.
Gelukkig is er altijd een gezond deel in ons aanwezig, al is die maar 1%!
Juist dat gezonde deel maakt dat je toch hulp zoekt, en bijvoorbeeld dit weblog nu leest.
Het gezonde deel in jou sterker maken, is eigenlijk de weg uit de eetproblemen. Zorgen dat die weer aan het roer komt te staan.
Je Ware Ik, Je stralende Ik, diegene die je in wezen bent.
Vaak diep verstopt onder de stof…van allemaal negativiteit, van de innerlijke criticus.
Leren ontdekken wie die Innerlijke criticus in ons eigenlijk is, en wat zijn bedoeling is, is een mooi proces.
Wat niet altijd even makkelijk is. Maar de uiteindelijke beloning van zelfacceptatie, en zelfs eigenliefde is een grote beloning.
Tegenwoordig zeg ik ook dat eetproblemen eigenlijk een ‘blessing in disguise’ zijn, want juist door de eetproblemen ga je aan je zelf werken, aan de problemen eronder, en krijg je de mogelijkheid om je Ware Ik weer te ontdekken.
Veel succes op deze weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten