woensdag 27 april 2011

Wat voorbeelden van "Je eigen beste vriendin zijn"

Als ik mijn eigen beste vriendin ben, mijn beste maatje,
als ik de belangrijkste persoon in mijn leven ben…
(vrij vertaald naar Byron Katie: “je hebt maar 1 huwelijkspartner, en dat ben je zelf!)

Dan ben ik zacht voor mezelf, dan kijk en luister ik vol compassie en tederheid naar mezelf.
Dat gaat veel verder dan praktische zelfzorg…of een bad nemen, dat gaat erover dat je jezelf echt als een kostbaar voorwerp ziet, en daar ook naar handelt.
Het gaat over zacht zijn voor jezelf, niet moeten veranderen, maar jezelf met kleine, geduldige stapjes bijstaan…

Hoe ziet dat eruit dan uit????

Als ik mijn eigen beste vriendin ben; dan:
· Luister ik heel goed naar mijn lichaam, en zorg ik er goed voor
· ga ik rusten, als mijn lichaam aangeeft dat ik moe ben
· verplaats ik een afspraak, omdat ik voel dat ruimte nodig heb in plaats van afspraken.
· kat ik mezelf niet af….en sta ik ook niet toe dat de innerlijke criticus de overhand heeft
· doe ik dagelijks mijn (yoga, mediatie, Qi Chong) oefeningen, omdat ik weet dat ik daar zachter van wordt, en meer afstand van mijn denken en emoties heb.
· Hoef ik niet steeds te veranderen of dingen anders beter, sneller te doen
· Omhul ik mezelf in zachtheid

Dit zijn zomaar wat dingen die ik hoor in de praktijk, en ik ga deze lijst ook aanvullen af en toe, om zo elkaar te inspireren! Mocht je voorbeelden over jezelf hebben, dan hoor ik die HEEL graag.
Laten we elkaar inspireren en helpen hiermee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten